dodano: 2020-05-06 15:07:22
Trzcińskie Centrum Kultury w Trzcińsku-Zdroju, zwane dalej TCK, jest jednostką organizacyjną Gminy Trzcińsko-Zdrój, działającą od 29 listopada 2007 r. w formie samorządowej instytucji kultury, uprzednio tj.od 01maja 2000 roku zgodnie z uchwałą. Rady Miejskiej w Trzcińsku-Zdroju roku na bazie Miejsko-Gminnego Klubu Kultury i Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej w Trzcińsku-Zdroju utworzono Trzcińskie Centrum Kultury -komunalną instytucję kultury z osobowością prawną. W TCK zatrudnionych jest na umowę o pracę 6osób, z 2 osobami zawarte są umowy cywilnoprawne.W świetle zapisów zawartych w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 194) w szczególnie uzasadnionych przypadkach organizator może zlikwidować instytucję kultury.
Jednym z etapów procedury likwidacji samorządowej instytucji kultury jest podanie przez organizatora do publicznej wiadomości informacji o zamiarze i przyczynach likwidacji, na6miesięcy przed wydaniem aktu o likwidacji instytucji kultury. Sytuacja, w jakiej znajduje się Gmina Trzcińsko-Zdrój wskazuje, iż zasadne jest zlikwidowanie TCK bowiem obecne warunki finansowe i majątkowe Gminy powodują konieczność podjęcia szeregu działań oszczędnościowych we wszystkich dziedzinach funkcjonowania samorządu gminnego, w tym również wzakresie prowadzenia działalności kulturalnej. Istotnym elementem projektowanej zmiany jest efekt ekonomiczny dla Gminy Trzcińsko-Zdrój, która to należy do gmin ubogich, jej zadłużenie na dzień dzisiejszy wynosi ponad 7,125mln zł.Racjonalizacja wydatków gminnych dotyczy także zadań oświatowych, na które przeznaczana jest corocznie duża część budżetu gminy. Subwencja oświatowa, jaką gmina otrzymuje nie pokrywa nawet wydatków na wynagrodzenia pracowników pedagogicznych, wobec czego gmina zobligowana jest do znacznego partycypowania w wydatkach oświatowych. Koszt prowadzenia czterech szkół w gminie jest ogromnym obciążeniem finansowym. Gmina prowadząc racjonalną gospodarkę podejmowała wiele prób zmierzających do ograniczenia struktury mało licznych szkół na swoim terenie, co jednak nie zyskało koniecznej aprobaty organu nadzoru pedagogicznego. W konsekwencji czego gmina Trzcińsko-Zdrój nadal prowadzi cztery mało liczne szkoły podstawowe i boryka się z trudnościami wynikającymi ze stale rosnących kosztów ich utrzymania oraz brakiem środków finansowych. Skutkiem powyższego jest deficyt w bieżących budżetach oświatowych w kwocie 0,55 mln zł.
Kolejne trudności w realizacji zadań kulturalnych TCK wynikają z konieczności przeprowadzenia niezbędnych remontów w obiekcie TCK, do których zobligowana gmina została nakazami Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Zakresy prac ujęte w nakazach w chwili obecnej nie są możliwe do realizacji.Dodatkowo obecna sytuacja pandemiczna, której efektem jest spowolnienie gospodarcze oraz znaczne zmniejszenie dochodów gminy to kolejny argument do podjęcia działań zmierzających do likwidacji TCK. Gmina już dotkliwie odczuwa skutki pandemicznych obostrzeń. Obecnie wpływają wnioski przedsiębiorców o umorzenie zobowiązań finansowych wobec gminy, co przyczyni się do uszczuplenia dochodów, a zarazem uniemożliwi realizację powierzonych gminie zadań. Koszty związane z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu się koronawirusa dla gminy są znaczne, a perspektywa zmniejszającego się największego źródła dochodów –udziału w podatku dochodowym PIT i CIT, nie sprzyja prowadzeniu w wielostronnej działalności kulturalnej.W związku z pandemią koronawirusa SARS-CoV-2 gmina musiała zweryfikować priorytety swojej działalności na rzecz mieszkańców. Maksymalna mobilizacja i solidarna praca w kierunku wzmocnienia bezpieczeństwa mieszkańców wiąże się z dodatkowymi nakładami finansowymi, które w deficytowym budżecie należy wyasygnować kosztem realizacji innych zadań.Według przepisów ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej instytucja kultury pokrywa koszty bieżącej działalności z uzyskanych przychodów, którymi mogą być: przychody ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z prowadzonej działalności, w tym z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacji podmiotowych i celowych z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł. Pomimo szerokiego katalogu możliwości finansowania działalności, organizator zgodnie z art. 28 ust.3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej przekazuje środki finansowe w formie dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych zadań statutowych, w tym na utrzymanie obiektów.TCK zawsze swoją działalność finansowało głównie ze środków pochodzących z dotacji przekazywanych przez Gminę Trzcińsko-Zdrój, jako organizatora. Analiza wydatków TCK na przestrzeni minionych trzech lat przedstawia się następująco:W roku 2017 koszty działalności ogółem wyniosły: 607.693,73 zł , z tego 528.000,00 zł pochodziło z dotacji podmiotowej gminy Trzcińsko-Zdrój.W roku 2018 koszty działalności ogółem wyniosły: 753.104,81 zł, z tego 550.000,00 zł pochodziło z dotacji podmiotowej z budżetu gminy Trzcińsko-Zdrój.
W roku 2019 koszty działalności ogółem wyniosły: 425.719,38 zł, z tego 400.000,00 zł pochodziło z dotacji podmiotowej gminy Trzcińsko-Zdrój.Koszty organizowanych imprez kulturalnych oraz koszty utrzymania obiektu w roku 2017 kształtowały się na poziomie: 236.078,34 zł, a wynagrodzenia z pochodnymi 371.615,39 zł, w 2018 roku koszty organizowanych imprez kulturalnych oraz koszty utrzymania obiektu wyniosły: 412.640,26 zł, a wynagrodzenia z pochodnymi: 340.464,55 zł. W roku 2019 koszty organizowanych imprez kulturalnych oraz koszty utrzymania obiektu wyniosły: 114.028,03 zł,a wynagrodzenia z pochodnymi 311.691,35 zł.Powyższe informacje nt. struktury wydatków TCK wskazują, że znaczny udział w kosztach jego funkcjonowania mają wynagrodzenia wraz z pochodnymi, a głównym źródłem finansowania TCK jest dotacja podmiotowa z budżetu gminy.Działalność kulturalna w gminie realizowana jest również przez Miejsko-Gminną Biblioteką Publiczną i jej dwie filie w zakresie wynikającym z ich działań oraz prężnie działające organizacje pozarządowe. W chwili obecnej w gminie Trzcińsko-Zdrój działa 7 Ochotniczych Straży Pożarnych, 3Koła Gospodyń Wiejskich, 5Klubów Sportowych, 8Stowarzyszeń. Potencjał organizacyjny, zaplecze techniczne oraz zasoby ludzkie tych organizacji pozwalają prowadzić także działalność kulturalną w szerokim zakresie.Gmina w obecnej sytuacji nie ma środków na finansowanie działalności TCK, a tym samym nie może dać gwarancji, które w warunkach kryzysu pozwolą na sprawne funkcjonowanie Trzcińskiego Centrum Kultury w Trzcińsku-Zdroju, jednakże podejmie działania do zgromadzenia środków umożliwiających funkcjonowanie TCK.Mając na względzie wymienione okoliczności faktyczne i prawne, podjęcie zamiaru likwidacji TCK jest w pełni uzasadnione.Projekt uchwały został w trybie art. 19 ust. 2 i 21 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 263 ze zm.) przesłany w celu zaopiniowania związkom zawodowym.
Pełna treść uchwały dostępna >>>TUTAJ<<<
Urząd Miejski Trzcińsko
ul. Rynek 15
74-510 Trzcińsko - Zdrój
tel. 91 41 48 001
fax 91 41 48 103
e-mail: um@trzcinsko-zdroj.pl
NIP: 858-17-31-665
REGON: 811684835
konto: 02 9370 1020 0400 0130 2004 0008
Urząd Miasta jest czynny
poniedziałek - czwartek w godzinach 7.30 - 15.30
piątek w godzinach 7.00 - 15.00